شمع سازی کار پردرآمد در خانه

آموزش شمع سازی در خانه

اگر تمایلی به کار کردن در بیرون از منزل ندارید و از طرفی شرایط اقتصادی موجود شما را به فکر کسب درآمد انداخته، کار شمع سازی در خانه یک ایده راحت برای کارآفرینی با سرمایه اولیه کم برای شما خواهد بود. امروزه استفاده از شمع به خصوص انواع شمع‌های معطر برای ایجاد یک فضای آرام بخش و گرم در منزل بسیار ‌رایج شده است. با وجود شغل‌های زیادی که در خانه می‌توان انجام داد، کار شمع‌ سازی در خانه و درآمدزایی از آن یکی از محبوب‌‌ترین مشاغل خانگی است. آموزش شمع سازی در خانه  و کسب درآمد از آن یک پیشنهاد بسیار خوب برای خانم های خانه دار است. اگر به این کار و هنر علاقه دارید، شما را به مطالعه ادامه مطالب دعوت می کنیم:

کاربرد شمع در خانه

در گذشته‌، شمع به عنوان منبعی برای تولید نور و گاهای برای تولید گرما کاربرد داشت. اما امروزه از شمع اغلب برای عروسی، جشن تولد، مجالس ترحیم، عزاداری، اماکن مذهبی و مقدس استفاده می‌کنند. برخی از افراد هم به عنوان دکوراسیون خانه و یا برای ایجاد تمرکز هنگام مدیتیشن از شمع استفاده می‌کنند. انواعی از شمع‌ها شکل‌های خاصی دارند یا حروف هستند و می توان نام افراد را با آن ها تشکیل داد. از این گونه شمع ها در شبکه‌های مجازی استقبال زیادی شده است.

شمع سازی در خانه
شمع سازی در خانه

چه شمع هایی را می توانم در منزل بسازم؟

اغلب افراد هنگام خرید شمع بیشتر به جنبه‌ زیبایی و تزئینی آن دقت می‌کنند. برای شروع آموزش شمع‌سازی در خانه و درآمدزایی از آن، نیاز است با انواع مختلف شمع آشنا شوید. شما می توانید هر یک از این شمع ها را به صورت زیبا و هنرمندانه با خلاقیت خود بسازید.

  • شمع معطر

 رایحه شمع معطر برای درمان بعضی بیماری‌ها مانند استرس و عصبانیت و متعادل کردن طبع گرم و سرد بدن کاربرد دارد. این نوع شمع‌ها رایحه‌های مختلفی دارند. برای شروع کار شمع‌سازی تولید این نوع شمع می‌تواند بهترین گزینه باشد.

  • شمع قلمی

از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین شمع‌ها، می توان به شمع قلمی اشاره کرد. این شمع ها به صورت بلند، باریک، به شکل مخروطی و استوانه‌ای بلند هستند. شمع قلمی اغلب در اماکن مذهبی، سفره‌ عقد، برای روشنایی و تولید گرما استفاده می‌شود. تولید این نوع شمع به مهارت یا قالب خاصی نیاز ندارد و برای کسب درآمد می‌تواند شروع خوبی باشد.

  • بیبی کندل

شمع‌های بیبی کندل مانند شمع‌های قلمی هستند اما با این تفاوت که کمی چهره آن ها تغییر کرده و به‌عنوان شمع نذری کاربرد دارند. شمع‌های بیبی کندل کوتاه تر و نازکتر از شمع های قلمی هستند و اغلب به رنگ سفید مورد استفاده قرار می گیرند.

  • شمع تزئینی

این نوع شمع‌ها در تزئینات کاربرد داشته و انواع مختلفی دارند. انواع مختلف شمع تزئینی شامل موارد زیر می شود:

  • شمع وارمر

این نوع شمع‌ها ابتدا برای گرم نگه‌داشتن غذا تولید و بعدها برای تزئینات و دکوراسیون خانه استفاده شدند. شمع وارمی بیشتر جنبه تزیینی دارد.

  • شمع شناور

این نوع شمع‌ها را در قالب‌های مقاوم در برابر حرارت تولید می‌کنند. شکل ظاهری شمع‌های شناور کوتاه و پهن است. این نوع شمع هم جنبه تزئینی دارد و در مراسم خاص، مهمانی‌ها و عروسی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • شمع مایع

این نوع شمع نیز جنبه تزئینی دارد و بسیار مدرن است. شمع مایع بدون ایجاد دود می‌سوزد و گرمای خاصی را در محیط ایجاد می‌کند.

شمع معطر
شمع عطری

مواد اصلی مورد نیاز برای شمع سازی

شما برای اینکه بتوانید آموزش شمع سازی در خانه را دنبال کنید، قطعا باید لوازم مورد نیاز ساخت شمع را داشته باشید. لوازم مورد نیاز برای ساخت شمع شامل موارد زیر می شود:

  • پارافین

این ماده نوع جامد و مایع دارد که از نوع مایع آن در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. برای شمع سازی  پارافین جامد به کار می‌رود.

  • فیتیله
حتما بخوانید  همه چیزهایی که باید درباره شمع آرایی مجالس عروسی بدانید

فتیله‌ شمع اندازه‌های مختلفی دارد. شما باید براساس قطر شمع، فتیله مناسب را انتخاب کنید. اگر فتیله شمع خیلی کوچک باشد شعله آن نیز کوچک خواهد بود، اما اگر فتیله بزرگ باشد موجب ذوب شدن سریع پارافین می‌شود. شما می توانید فیلیه را در انواع مختلف زیر تهیه کنید:

  1. از نوع سلولزی یا چوبی سایز 8 میلی متر، 11 میلی متر و 14 میلی متر
  2. از نوع فیتیله کتانی یا نخی 3 تار، 6 تار، 12 تار، 15 تار، 30 تار و 50 تار
  3. قلاب یا سوزن فتیله

این سوزن بلند اندازه ای حدود 10 الی 25 سانتی‌متر دارد و جنس آن اغلب از استیل است. از سوزن برای قرار دادن فتیله داخل قالب استفاده می‌شود.‌ برای شمع‌سازی در منزل به‌ جای قلاب یا سوزن می‌توان از سیخ چوبی نیز استفاده کرد.

شمع
شمع
  • انواع اسانس روغنی و عطر شمع سازی

اسانس‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند. شما می‌توانید از اسانس‌های گوناگونی استفاده کنید و براساس ذائقه مشتری، شمع با اسانس های مناسب تولید کنید. برای معطر کردن عطرها و ایجاد بویی خوشایند می توانید از اسانس‌های آماده استفاده کنید. برای تولید شمع معطر باید زمانی که پارافین را ذوب می‌کنید، مقداری از اسانس را داخل آن بریزید و شمعی معطر را تولید کنید.

  • قالب شمع

قالب ها از نظر جنس و شکل تنوع زیادی دارند. طرح‌های بیضی، تخم مرغی، مخروطی و استوانه‌ای رایج تر هستند و کاربرد بیشتری دارند. جنس شیشه‌ای قالب طول عمر بالایی دارد، اما جنس‌های سیلیکونی، فلزی و پلاستیکی نیز بسیار پرکاربرد هستند.

  • اسید استئارین

این ماده باعث استحکام و سفتی شمع می‌شود. میزان مصرف آن به ازای 10 قسمت موم، 1 قسمت اسید استئارین است. در ساخت شمع‌های رنگی، رنگ را به اسید استئارین اضافه کنید، سپس پارافین را به آن بیافزایید.

  • دماسنج

دماسنج برای اندازه گیری دمای پارافین استفاده می‌شود. دمای پارافین نیز نباید بالاتر از 60 درجه باشد؛ زیرا در دمای بالاتر از آن بخار می‌شود.

  • تیغ موکت بری

شما برای برای برش پارافین و فتیله در شمع سازی در خانه از تیغ موکت بری استفاده کنید.

  • چسب کاغذی

چسب کاغذی برای ثابت نگه‌ داشتن فیتیله در ته قالب کاربرد دارد.

  • انواع رنگ شمع سازی

برای تولید شمع‌های رنگی می‌توانید از رنگ‌دانه‌های مخصوص شمع‌سازی یا مداد شمعی های رنگی استفاده کنید. در این حالت مثل پارافین، مداد شمعی یا رنگدانه‌های جامد را ذوب کرده و با پارافین مخلوط نمایید.

شمع سازی
شمع سازی

آموزش شمع سازی در منزل

اکنون که با مقدمات آموزش شمع سازی در خانه آشنا شده اید، زمان آن است که نحوه ساخت شمع و مراحل کار آن را بدانید. برای ساخت شمع اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدای کار فتیله را از قبل داخل براکس و آب جوش، نسوز کنید.
  2. در مرحله دوم با کمک سوزن، فتیله را داخل قالب تنظیم کنید، به صورتی که فتیله باید در وسط قالب قرار گیرد.
  3. بعد از تنظیم فیتیله در داخل قالب، ته آن را با کمک چسب کاغذی به کف قالب بچسبانید تا ثابت بماند.
  4. پس از پایان کار فیتیله، مقداری از پارافین را داخل ظرف مناسبی روی شعله ملایم به روش بن ماری ذوب کنید.
  5. پس از ذوب پارافین و رسیدن آن به دمای بالای 47 درجه (کمتر از 60 درجه) آن را از روی شعله بردارید، داخل قالب بریزید و صبر کنید تا کاملا سرد و سفت شود.
  6. در مرحله آخر شمع را از قالب خارج کنید.

سرمایه اولیه برای شروع حرفه شمع سازی در خانه

قطعا برای آغاز هر کاری به یک سرمایه اولیه نیاز دارید تا بتوانید آن کار را اجرا کنید؛ هر چقدر این سرمایه اولیه بیشتر باشد، خوب به طبع آن کار با امکانات بیشتر و قوی تر راه اندازی می‌شود. خوشبختانه کار شمع سازی جزو کار‌هایی است که به هزینه اولیه خیلی زیادی نیاز ندارد.

حتما بخوانید  شمع عطری رنگی؛ لذتی وصف نشدنی در خانه شما

 برای راه اندازی این کار سرمایه‌ای حدود 1 تا 10 میلیون تومان نیاز است. اما این مقدار سرمایه متناسب با جنس ابزارها، مواد اولیه مورد نیاز و حجم کار متغییر است. البته این هزینه فقط برای شروع کار است و در ادامه‌ مسیر باید مقداری از سود خود را برای تهیه مواد اولیه و ابزار کار اختصاص دهید. زمان بازگشت سرمایه اولیه شما به متغیرهای زیادی بستگی دارد، اما زمان بازگشت سرمایه در کار شمع سازی بر اساس حجم فروش و تولید حداقل حدود 4 ماه طول می‌کشد.

شمع
شمع سازی در خانه

فضای مورد نیاز برای شمع سازی در خانه

برای شروع آموزش شمع سازی در خانه شما به فضای خیلی بزرگی نیاز ندارید. شما برای شروع این کار تقریبا به فضایی با ابعاد 12 الی 20 متر مکعب نیاز دارید. توصیه می‌کنیم که این فضای کاری مستقل از محل زندگی خانواده باشد؛ زیرا با توجه به آلودگی ها و خورده ریز موادی که دارد، می‌تواند موجب سلب آسایش خانواده شود. در نتیجه شمع سازی در محیط خانه درست نیست. بهتر است کارگاه یا زیرزمین را برای این کار در نظر بگیرید.

کسب مجوز کار شمع سازی

 دریافت مجوز کارهای خود راه انداز، به بیمه و مجوز خود اشتغالی معروف هستند. شما برای کسب مجوز می‌توانید به بخش صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن، تجارت مراجعه کرده و مجوز مورد نیاز را دریافت کنید. در حالت کلی برای انجام این کار نیاز به مجوز خاصی نیست و هیچ نهاد و صنفی هم برای واردات و صادرات این کالا وجود ندارد.

درآمد ماهیانه شمع سازی

درآمدی که شما قرار است از راه آموزش شمع سازی در خانه دریافت کنید به عوامل مختلفی مانند نوع بازاریابی، کیفیت شمع‌ها، مقدارفروش و… بستگی دارد. با این حال نمی‌توان به صورت دقیق مقداری را برای آن تعیین کنیم. اما می‌توان گفت به طور میانگین شما می‌توانید از این هنر درآمدی بین 2 تا 4 میلیون کسب کنید. به طور کلی مقدار درآمد به میزان تلاش و زحمات شما بستگی خواهد داشت.

نحوه بازاریابی و فروش شمع

شمع‌ها را می‌توان به صورت مستقیم به مشتریان و مغازه‌دارها، از طریق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و مجازی به فروش رساند. سوپر و هایپر مارکت‌ها و خرازی ها، لوازم قنادی و گل‌فروشی، بازارهای هفتگی، نمایشگاه‌های فصلی و لوازم کادوئی نیز مراکز دیگری هستند که می توانید انواع شمع های خود را در آن ها به فروش برسانید.

اما پیشنهاد می کنیم که از طریق رسانه های اجتماعی و به صورت آنلاین شمع های خود را بفروشید. در این روش شما دردسر جابه جایی میان مراکز و فروشگاه های متعدد را نخواهید داشت و خسته نخواهید شد. از طرفی در این روش می توانید تصاویر انواع مختلف و مدل های شمع خود را به مشتریان نشان دهید و راحت تر با آن ها ارتباط برقرار کنید.

شمع عطری
شمع عطری

سخن پایانی

کسب درآمد از راه آموزش شمع سازی در خانه، از راه‌های جدید و مناسب جهت درآمدزایی و اشتغال است. همه می‌توانند جدا از جنسیت، تخصص و سن، به انجام این کار بپردازند. مخصوصا کسانی که تمایل دارند تا یک سرگرمی جذاب و جالب را در زمان‌های فراغت خود انجام دهند و از آن درآمدی کسب کنند، می‌توانند به کار شمع سازی در منزل روی بیاورند. از سوی دیگر، این کار برای افرادی که به دنبال یک شغل پاره وقت هستند، مناسب است. در حالت کلی، شما باید مقداری سرمایه اولیه، فضای کافی و بیمه خوداشتغالی برای راه اندازی کار شمع سازی داشته باشید، تا بتوانید از این راه کسب درآمد کنید. از همه مهم‌تر باید به فکر انجام تبلیغات، بازاریابی برای تجارت کوچک و خانگی خود باشید. این عمل به شما کمک می‌کند تا مخاطبین هدف خود را پیدا کرده و آن‌ها را به مشتریان دائمی تبدیل کنید و در نتیجه باعث افزایش درآمد خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *